Contact
HomeEventsLocatiesRecensiesOver onsBlogOfferte aanvragen
Home
Events
Locaties
Recensies
Over ons
Blog
Offerte aanvragen
Contact
Actief & outdoor
Stadsspel & iPad
Workshop & clinic
Bedrijfsfit
Sportdag
Schoolaanbod

Werknemers klagen over bedrijfsuitjes: Is er een oplossing?

Ben jij ook een van die werknemers die meer tijd besteedt aan klagen over bedrijfsuitjes dan aan het genieten ervan? Je bent niet alleen. Uit recent onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 1000 respondenten blijkt dat een aanzienlijk deel van de werknemers ontevreden is over bedrijfsuitjes.

De bevindingen zijn duidelijk: bijna de helft van de werknemers heeft nooit het genoegen gehad om deel te nemen aan een bedrijfsuitje. En voor degenen die dat wel hebben gedaan, blijkt het niet altijd een bron van vreugde te zijn. Sterker nog, velen klagen al voordat het uitje begint, wanneer de details van de activiteit bekend worden (42 procent). Maar liefst 12 procent heeft zelfs achteraf nog iets te zeggen over de ervaring.

Mark Borgman, vertegenwoordiger van Nationale Vacaturebank, deelt zijn inzicht: “Het is algemeen bekend dat Nederlanders regelmatig klagen. Het feit dat slechts 12 procent na afloop klaagt, betekent dat het merendeel het uitje achteraf toch leuk vond. Het is natuurlijk wel lastig om een activiteit te bedenken die iedereen leuk vindt, maar om het klagen te voorkomen, is het misschien handig om werknemers van tevoren te betrekken bij de invulling van het uitje.”

Maar wat maakt een bedrijfsuitje dan wel de moeite waard? Voor velen draait het om het verbeteren van de sfeer en het onderlinge contact tussen collega’s. Bijna een derde van de respondenten geeft aan slechts één keer per jaar een bedrijfsuitje te hebben. Dit kan echter een gemiste kans zijn, vooral gezien het feit dat een goede onderlinge band kan helpen bij het behouden van werknemers, vooral nu jobhoppen weer in opkomst is.

Wat betreft de activiteit zelf, lijkt er een tweedeling te zijn: een kwart van de werknemers maakt het soort bedrijfsuitje niet uit, zolang er maar geborreld wordt. Aan de andere kant verkiest 27 procent liever iets sportiefs te doen met collega’s. Borgman benadrukt het belang van actieve bezigheden: “Meestal zien collega’s elkaar alleen maar in hun werkomgeving. Door iets actiefs met elkaar te ondernemen, ben je helemaal weg uit de werksfeer en leer je je collega’s weer op een andere manier kennen.”

En wat zijn dan de favoriete bedrijfsuitjes? De top 5 bestaat uit sportieve activiteiten, uit eten gaan en creatieve workshops. Het lijkt erop dat variatie en betrokkenheid bij het kiezen van activiteiten van groot belang zijn voor het algehele plezier van werknemers tijdens bedrijfsuitjes.

Dus, werkgevers, hier is een tip: betrek je werknemers bij het plannen van bedrijfsuitjes. Laat ze hun voorkeuren uitspreken en zorg voor een gevarieerd aanbod van activiteiten. Op die manier kun je niet alleen klachten verminderen, maar ook de teamgeest versterken en het plezier vergroten. En vergeet niet, een borrel achteraf kan altijd helpen om alles goed te maken!

Andere nieuwsberichten

Contact
  • Broeks Events BV
  • Westzijde 422
  • 1506 GM Zaandam
  • 075 - 622 61 52
  • +31 6 12 22 49 02
  • info@broeksevents.nl
Volg ons op
© 2011-2025